Jak oddelegować prowadzenie fanpage’a i czy na pewno warto to zrobić?

Zauważyłam, że wśród osób prowadzących firmowe strony na facebooku, pojawiają się dwa obozy – osób, które chcą robić to samodzielnie i tych, które chcą to całkowicie oddelegować. Nie spotykam często poglądu, żeby te dwie kwestie połączyć. A szkoda – bo z mojego doświadczenia wynika, że jest to najskuteczniejsza forma prowadzenia fanpage’a.

Oddelegowanie prowadzenia fanpage’a – jak to zrobić

Jeśli należysz do tej drugiej grupy, to podam Ci kilka strategii, które uchronią Cię przed rozczarowaniem. Tak – rozczarowaniem, bo to uczucie dobrze opisuje stan po niewłaściwie dokonanej współpracy.

Przede wszystkim pracowałam po wszystkich stronach barykady:

  • w agencji (prowadziliśmy profile dla klientów),
  • w osobnym dziale marketingu (całkowicie skupiliśmy się na naszej firmie),
  • jako freelancer (kwestia wsparcia, audytów)
  • i jako osoba prowadząca swoje media społecznościowe całkowicie samodzielnie.

Dlatego tym bardziej jestem przekonana, że forma współpracy powinna zostać starannie przemyślana. Gdy nasza firma się rozwija, to szukamy miejsc, w których można oddelegować pewne zadania i odzyskać cenny czas.

Wtedy przychodzą nam na myśl social media. Kolejną myślą jest to, że przecież są specjaliści, którzy się na tym znają. Więc nie tylko odzyskujemy czas, ale także nasze media społecznościowe będą lepiej prowadzone. Tylko dlaczego tak się nie dzieje?

Jak powinna wyglądać współpraca z agencją lub freelancerem?

Niezależnie od tego, czy masz zamiar współpracować z agencją lub freelancerem, pamiętaj o tym, że to Ty znasz się na swoim biznesie. Znasz swoich klientów, ich potrzeby i co najważniejsze – swoje produkty. Oczywiście konieczne jest, aby przekazać zleceniobiorcy jak najwięcej informacji o Twoim sposobie prowadzenia biznesu, ale nie oszukujmy się – Twój biznes to Ty.

Dlatego myśl, że możesz całkowicie oddelegować marketing i cieszyć się stale napływającymi klientami, jest tylko złudną nadzieją. Niestety później boleśnie konfrontujemy ją z rzeczywistością.

Podpowiem Ci kilka strategii, które pozwolą odciążyć Cię i rzeczywiście odzyskać cenny czas, ale jednocześnie będą wymagały Twojego udziału.

1. Zlecanie przygotowania grafik/tekstów/montażu filmów

Być może nie we wszystkich czynnościach, które wykonujesz, czujesz się świetna. Oddeleguj te sprawiające Ci najwięcej trudności lub zajmujące najwięcej czasu. Ty dalej będziesz prowadzić swój fanpage, ale dzięki temu nie będzie Ci to zajmowało aż tak dużo czasu.

2. Oddeleguj prowadzenie reklam, a Ty prowadź fanpage organicznie

Jeśli robisz (lub zamierzasz robić) reklamy, to pomyśl o tym, by ktoś je za Ciebie przejął. Reklamy na Facebooku nie są jakąś wiedzą tajemną, ale tam potrzeba zdecydowanie więcej znajomości panelu i różnych technik, niż wymaga to od Ciebie zwykłe prowadzenie fanpage’a. I trzeba też je stale nadzorować, co zabiera Twój czas.

3. Konsultuj, nie deleguj

Jeśli Twoją motywacją nie jest chęć odzyskania czasu, ale poprawa swoich wyników, to najlepszym rozwiązaniem będzie współpraca na zasadzie konsultacji. Być może potrzebujesz audytu i spojrzenia na swój fanpage okiem niezależnego obserwatora. On podpowie Ci, co możesz poprawić i jak to zrobić.

Współpraca to nie wszystko!

Niezależnie od tego, jaką formę współpracy wybierzesz, pamiętaj o tym, że komunikacja jest naprawdę ważna. Nie są to tylko powtarzane frazesy, a rzeczywiście jeden z czynników decydujących o tym, czy oddelegowanie zadań marketingowych okaże się skuteczne. Twój zleceniodawca powinien jak najbardziej wczuć się w Twój produkt, poznać grupę odbiorców i szczerze starać się dopasować do nich treści. Najlepiej gdy Ty mu pomożesz, czyli wykorzystasz jedną z przedstawionych strategii 🙂

Jeśli zamiast czytać, wolisz o tym posłuchać, to zachęcam do obejrzenia filmu: