Czy warto monitorować, co robią inni na naszej stronie?

Przede wszystkim musimy odpowiedzieć sobie na pytanie, co da nam ta wiedza. Dla mnie jest to źródło do kolejnych optymalizacji. Nie obserwujemy innych z ludzkiej ciekawości, ale po to, żeby zobaczyć, jak nasza strona działa w praktyce. Nasze ustawienia i wizje w spotkaniu z rzeczywistością często wyglądają zupełnie inaczej. Warto jest więc zobaczyć, jak z naszej strony korzystają inni. Co robią, w co klikają, gdzie się zatrzymują i w którym miejscu przestają z niej korzystać. W tym celu skorzystamy z bezpłatnego narzędzia Yandex Metrica, które analizuje ogólny ruch (podobnie jak Google Analytics), ale posiada także inne ciekawe funkcje. Jakie?

Mapa cieplna – najczęściej klikane miejsca

Mapa cieplna pokazuje najczęściej klikane miejsca. W zależności od koloru (od niebieskiego do czerwonego) są one mniej lub częściej klikane.

yandex metrica mapa cieplna strony internetowej
W co najczęściej klikają zainteresowani użytkownicy?

Mapa scrollowania

Ten rodzaj mapy pokazuje nam, do którego momentu scrollują nasi użytkownicy. Widzimy miejsca, w którym stopniowo przestają czytać. Ta wiedza pomoże Ci określić słabe punkty na Twojej stronie i je uatrakcyjnić, aby więcej osób chciało ją oglądać w całości.

Nagrania użytkowników – czyli jak zachowują się na naszej stronie

To chyba jedno z ciekawszych funkcji tego narzędzia. Możemy włączyć nagranie, które przedstawia zachowanie pojedynczego użytkownika. Widzimy: jak rusza myszką, w co klika (lub chce kliknąć), gdzie się zatrzymuje, w którym momencie wychodzi ze strony. Szczególnie przydatne jest to dla wszystkich osób, posiadających sklepy internetowe. Analiza porzuconych koszyków to coś, co wielu z Was interesuje. W końcu jak to się stało, że namówiliśmy użytkownika, aby coś zakupił, on dodaje produkty do koszyka, a w pewnym momencie… się poddaje. Analizowałam już takie przypadki i jeśli % porzuconych koszyków jest bardzo wysoki, to w większości przypadków winą jest źle skonstruowany proces zakupowy, z którym mają problem użytkownicy. Tego typu nagrania pomogą określić, gdzie leży błąd.

Yandex Metrica – podsumowanie narzędzia

To narzędzie jest naprawdę świetne. Jest darmowe, a dostarcza mnóstwa wiedzy, którą później możemy spieniężyć (np. poprzez optymalizację procesu zakupowego na stronie). Polecam każdemu, żeby zobaczył, jak wygląda jego strona oczami użytkowników. Uwaga! Można się naprawdę zaskoczyć 🙂 Jeśli chcesz zobaczyć film, jak zainstalować to narzędzie, wpisz swoje dane poniżej:

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.